Nordhavnstunnel

12.500 profiler som halvfabrikata i aluminium
12.500 profiler som halvfabrikata i aluminium

Da fynske AluSteel vandt entreprisen på dagslysskærme til Nordhavnsvej-projektet i København, var Alumeco den oplagte sparrings- og samarbejdspartner.

Projektet består af 12.500 profiler, som er klikket sammen i forskellige højder og former: 

- Dagslysskærmene, som arkitekten har beregnet, gør, at dagslyset tones og fades ud, så der er en behagelig overgang mellem lys og mørke, når du kører ind og ud af tunnelen, fortæller Christian Pilgaard, der som projektleder hos Alumeco har været en del af holdet omkring løsningen.

- Der var brug for 15 forskellige aluminiumprofiler i form af bygge-og hjørneprofiler, der kunne klikkes sammen i forskellige byggehøjder og kubeformer. Klikfunktionen udviklede vi sammen med AluSteel.

  • 12.500 dagslysskærme profiler i aluminium.
  • Nordhavnstunnel
  • Nordhavnstunnel
  • Nordhavnstunnel
  • Nordhavnstunnel

12.500 profiler som halvfabrikata

For Mads Milling fra AluSteel var det en stor fordel at have Alumeco som partner på opgaven:

- Fra starten skulle vi egentlig have haft profilerne til forarbejdning her hos os. Men jeg kunne hurtigt se, at det var nemmere at få de forarbejdede profiler leveret delvis samlet direkte fra Alumeco til byggepladsen i København. For os har det været en stor fordel, at Alumeco har stået for hele setuppet omkring logistikken.

- Det var vigtigt for os med den leveringssikkerhed, kvalitet, effektive logistik og andre faktorer, som vi kender Alumeco for. Vi har samtidig haft et godt samarbejde igennem årene. Måske også fordi vi ikke altid er enige om tingene fra starten. Det giver nemlig ofte en rigtigt god dialog, når vi udvikler løsninger sammen, siger Mads Milling, medindehaver i AluSteel.

'Den sad lige i skabet... '

AluSteel endte med at kunne tage udgangspunkt i et eksisterende profil, som blev videreudviklet og forstørret til at matche dimensionerne i den store tunnel.

- Vi lavede en mock up af profilet, som vi havde med til et møde med Københavns Kommune, der er bygherre på projektet. Det viste sig at være lige præcis det, de ville have. Den sad lige i skabet, fortæller Mads Milling.

Baggrund for Nordhavnsprojektet

Nordhavn er ved at blive etableret som en helt ny bydel i København. Det kræver nye adgangsveje, som tunnellerne (og dagslysskærmene) indgår i. Københavns Kommune etablerer i den forbindelse Nordhavnsvej, der forbinder Helsingørmotorvejen og Nordhavn.

Når bilister kører ind og ud af tunnellerne, vil de opleve, at dagslyset gradvist dæmpes og øges – i stedet for den traditionelle, bratte overgang mellem lys og mørke.

Det er fynske AluSteel, der har vundet entreprisen – med Alumeco som sparringspartner og leverandør. Alumeco har samtidig forarbejdet og skåret profilerne, så de ankommer som halvfabrikata på pladsen.

Profilerne er naturanodiserede med 25 my i lagtykkelse, fordi de er placeret så tæt på vandet. Naturanodiseringen giver en ensartet overflade og beskytter profilerne mod saltvand og bilos.

Fakta i tal:

Der er i alt 20 stk. trekanter, der udgør dagslysskærm Vest

Hver trekant er bygget op af en primær stålramme (RHS 450x150x10 mm.)

I hver trekant er der monteret en sekundær aluminiumsramme med 12 felter, i 6-kant mønster (H: 800 mm. x B: 80 mm.)

I det sekundære aluminium er der monteret forskellige tertiære aluminiumsrammer, i varierende geometriske former

Disse varierer i antal mellem 9-12 stk. i hver trekant, og i H: 800 - 2.800 mm. x B: 40 mm.

Der er i alt 10 forskellige former af det tertiære aluminium, i 6 forskellige højder:

2 stk. trekanter H: 800 mm.

2 stk. trekanter H: 1.200 mm.

2 stk. trekanter H: 1.600 mm.

2 stk. trekanter H: 2.000 mm.

6 stk. trekanter H: 2.400 mm.

6 stk. trekanter H: 2.800 mm.

Hver trekant fylder ca. 49 m² og i alt fylder dagslysskærm Vest ca. 980 m²

Dagslysskærmen er ca. 59 m. lang

Der er samlet brugt ca. 70 tons aluminium til Vest siden

 

Artiklen er udarbejdet i samabejde med AluSteel.