Nordhavnstunnel

Da fynske AluSteel vandt entreprisen på dagslysskærme til Nordhavnsvej-projektet i København, var Alumeco den oplagte sparrings- og samarbejdspartner.
Projektet består af 12.500 profiler, som er klikket sammen i forskellige højder og former:
- Dagslysskærmene, som arkitekten har beregnet, gør, at dagslyset tones og fades ud, så der er en behagelig overgang mellem lys og mørke, når du kører ind og ud af tunnelen, fortæller Christian Pilgaard, der som projektleder hos Alumeco har været en del af holdet omkring løsningen.
- Der var brug for 15 forskellige aluminiumprofiler i form af bygge-og hjørneprofiler, der kunne klikkes sammen i forskellige byggehøjder og kubeformer. Klikfunktionen udviklede vi sammen med AluSteel.
/
12.500 profiler som halvfabrikata
For Mads Milling fra AluSteel var det en stor fordel at have Alumeco som partner på opgaven:
- Fra starten skulle vi egentlig have haft profilerne til forarbejdning her hos os. Men jeg kunne hurtigt se, at det var nemmere at få de forarbejdede profiler leveret delvis samlet direkte fra Alumeco til byggepladsen i København. For os har det været en stor fordel, at Alumeco har stået for hele setuppet omkring logistikken.
- Det var vigtigt for os med den leveringssikkerhed, kvalitet, effektive logistik og andre faktorer, som vi kender Alumeco for. Vi har samtidig haft et godt samarbejde igennem årene. Måske også fordi vi ikke altid er enige om tingene fra starten. Det giver nemlig ofte en rigtigt god dialog, når vi udvikler løsninger sammen, siger Mads Milling, medindehaver i AluSteel.
Projektet i tal
Projektet består af 70 ton aluminium fordelt på 12.500 profiler. Dagslysskærmen er næsten 60 m lang og dækker et areal på 980 m2.
Designet består af 15 profiltyper, herunder 10 afskærmningsprofiler i 6 forskellige højder.
'Den sad lige i skabet... '
AluSteel endte med at kunne tage udgangspunkt i et eksisterende profil, som blev videreudviklet og forstørret til at matche dimensionerne i den store tunnel.
- Vi lavede en mock up af profilet, som vi havde med til et møde med Københavns Kommune, der er bygherre på projektet. Det viste sig at være lige præcis det, de ville have. Den sad lige i skabet, fortæller Mads Milling.
Baggrund for Nordhavnsprojektet
Nordhavn er ved at blive etableret som en helt ny bydel i København. Det kræver nye adgangsveje, som tunnellerne (og dagslysskærmene) indgår i. Københavns Kommune etablerer i den forbindelse Nordhavnsvej, der forbinder Helsingørmotorvejen og Nordhavn.
Når bilister kører ind og ud af tunnellerne, vil de opleve, at dagslyset gradvist dæmpes og øges – i stedet for den traditionelle, bratte overgang mellem lys og mørke.
Det er fynske AluSteel, der har vundet entreprisen – med Alumeco som sparringspartner og leverandør. Alumeco har samtidig forarbejdet og skåret profilerne, så de ankommer som halvfabrikata på pladsen.
Profilerne er naturanodiserede med 25 my i lagtykkelse, fordi de er placeret så tæt på vandet. Naturanodiseringen giver en ensartet overflade og beskytter profilerne mod saltvand og bilos.
Artiklen er udarbejdet i samabejde med AluSteel.